Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website gebruiksvriendelijker. Lees meer.

D3 voeding met vitamine D

Voeding speelt een belangrijke rol bij zowel het voorkómen als bestrijden van osteoporose. De hoofdrol is hierbij weggelegd voor calcium en vitamine D. Om handig om te gaan met uw voeding, kunt u bij iedere maaltijd of productsoort kiezen uit calciumrijke producten. Voor iedere productsoort is er een eigen keuzelijst.

Voeding die rijk is aan vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding goed door het lichaam wordt opgenomen. Zonder voldoende vitamine D blijft het grootste deel van het calcium namelijk in de darm zitten, zodat het ons lichaam via de ontlasting ongebruikt weer verlaat. Daarnaast heeft vitamine D invloed op de spierkracht, en iemand met sterke spieren zal minder snel vallen. Vitamine D is dus belangrijk voor mensen met osteoporose. 
Vitamine D zit van nature in vette vis zoals makreel en zalm en in minder mate in vlees en eieren, maar wordt door fabrikanten ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. In de tabel hieronder ziet u per maaltijd of moment welke slimme keuzes u kunt maken.

 

 Ontbijt Microgram vitamine D per portie 
 Bambix groeiontbijt (1 portie)  6,6

 

Beleg  Microgram vitamine D per portie
Eiersalade (beleg voor 1 boterham of als snack) 0,39
Vissalade (beleg voor 1 boterham of als snack) 1,86
Kaas 45+ (beleg voor 1 boterham of blokjes kaas als snack) 0,16
Kippenei (per stuk) 4,9
Margarine of halvarine (per boterham) 0,38



Zoete tussendoortjes / koek Microgram vitamine D per portie
Appelcarre (per stuk) 2,38
Amandelbroodje (per stuk) 0,96
Roombotercake (plakje) 0,49
Pim’s sinaasappelkoekje (per stuk) 0,49
Gevulde speculaas (portie) 0,45
Kwarktaart (punt) 1,38
Liga Milkbreak (per stuk) 0,66


 Vis Microgram vitamine D per portie
Gerookte paling (portie) 34,2
Rolmops (per stuk) 10,2
Sprotfilet (portie) 14,3
Zalm (rauw of uit blik) 9,6
Forel (portie) 11,2
Bokking (portie) 10,1
Makreel (portie) 11,6
Tong (portie) 8,6

Paddestoelen

Paddenstoelen die in het licht groeien (in het wild of in het licht geteeld) zijn een goede bron van vitamine D. Dit is de enige niet-dierlijke bron van vitamine D en is dus belangrijk voor veganisten. Voorbeelden hiervan zijn eekhoorntjesbrood, morielje, cantharellen, oesterzwammen en hoorn des overvloed. 

 

Downloaden

De D3-aanpak biedt u houvast voor de juiste voeding, beweging en eventuele medicatie tegen osteoporose. Alle informatie op deze site is verwerkt in een handig bewaarboekje. Download het boekje hier gratis.

Download osteoporose aanpak