Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website gebruiksvriendelijker. Lees meer.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding goed door het lichaam wordt opgenomen. Zonder voldoende vitamine D blijft het grootste deel van het calcium namelijk in de darm zitten, en verlaat het calcium ons lichaam weer ongebruikt via de ontlasting. Ook heeft vitamine D invloed op de spierkracht. Dat is ook belangrijk voor mensen met osteoporose, want iemand met sterke spieren zal minder snel vallen. Het gehalte vitamine D kunt u op verschillende manieren op peil houden.

Vitamine D en osteoporoseOns lichaam kan zelf vitamine D aanmaken
In het voorjaar en de zomer kan ons lichaam onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Om via zonlicht voldoende vitamine D aan te kunnen maken, is het voor vrouwen tot 50 jaar en mannen tot 70 jaar met een lichte huidskleur normaal gesproken voldoende als ze minstens een kwartier per dag buiten komen. Daarbij moeten in ieder het geval gezicht en de handen onbedekt zijn.
In de herfst en winter is er te weinig zonlicht om zelf vitamine D te kunnen aanmaken. In de ‘donkere maanden’ moet ons lichaam vitamine D dus uit voeding of vitamine D supplementen halen. Dit geldt het hele jaar door voor mensen die weinig buiten komen of gesluierd naar buiten gaan.

We krijgen vitamine D via voeding binnen
Vitamine D zit van nature in vette vis zoals makreel en zalm en in mindere mate in vlees en eieren. Ook wordt vitamine D door fabrikanten toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De D3-aanpak helpt u op weg om iedere dag de juiste keuzes qua voeding te maken en zo uw vitamine D gehalte op peil te houden. Bekijk hier de lijst met voeding die rijk is aan vitamine D.

Via medicatie zorgen we voor extra vitamine D
Als u osteoporose heeft, dan heeft u 20 microgram extra vitamine D per dag nodig. Dat is bijna niet ‘aan te maken’ of via de voeding binnen te krijgen. Een vitamine D preparaat is dan een betere oplossing. Vitamine D-preparaten worden vaak gecombineerd met calcium. Voorbeelden hiervan zijn:

  • calciumcarbonaat/colecalciferol: CaD, Calci-Chew D3, Ca D Sandoz, Kalcipos
  • calciumcarbonaat/colecalciferol/alendonninezuur: Alenca D3, Bonendro
  • colecalciferol: Colecalciferol Drank FNA, Devaron
  • colecalciferol/alendroninezuur: Adrovance, Fosavance
  • calciumfosfaat/colecalciferol: Calisvit

Een keer extra naar buiten of iets eten met veel vitamine D, helpt niet meteen tegen osteoporose. Om deze ziekte goed tegen te gaan, is het belangrijk om een nieuwe dagelijkse gewoonte te ontwikkelen. De D3-aanpak helpt u om iedere dag bewust te kiezen voor breekbaar zijn of fit worden. Het programma bevat tips voor voeding en beweging en eventuele medicatie of supplementen.

Downloaden

De D3-aanpak biedt u houvast voor de juiste voeding, beweging en eventuele medicatie tegen osteoporose. Alle informatie op deze site is verwerkt in een handig bewaarboekje. Download het boekje hier gratis.

Download osteoporose aanpak