Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website gebruiksvriendelijker. Lees meer.

Calcium

Calcium (kalk) heeft meerdere belangrijke functies in het lichaam. Ten eerste zorgt calcium voor het behoud van sterke botten en tanden.

Daarnaast speelt het een belangrijke rol voor de werking van zenuwen en spieren, bij het transport van stoffen in het lichaam en bij de bloedstolling. Als u een tekort aan calcium heeft, dan verbruikt uw lichaam voor deze functies het calcium dat in uw botten aanwezig is. Zo neemt de botdichtheid dus nog sneller af. Voldoende calcium binnenkrijgen is dus belangrijk!

Calcium in de voedingCalcium krijgt u binnen door de juiste voeding. Vooral zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt bevatten veel calcium. Daarbij maakt het niet uit of u volle, halfvolle of magere melk of melkproducten gebruikt. Verder bevatten brood, groenten (vooral broccoli en peulvruchten), noten en vlees ook calcium. Ook zijn er calciumverrijkte soja-producten. Bekijk hier de lijst met calciumrijke voeding.

Een volwassene heeft ongeveer 1000 milligram (= 1 gram) calcium per dag nodig. Mensen ouder dan 50 zelfs iets meer, tot 1200 milligram per dag.

Naarmate u ouder wordt, kan uw lichaam calcium minder goed opnemen. Voor oudere mensen is het dus belangrijk om dagelijks extra bewust calciumrijke voeding te nuttigen. Als u vier keer per dag een calciumrijk product nuttigt (denk bijvoorbeeld aan twee glazen melk, een bakje yoghurt of een boterham belegd met kaas), dan is uw calciumbehoefte meestal voldoende gedekt. Iedere dag ‘tot vier tellen’ is dus een goed begin.

Haalt u dat aantal niet, dan kan extra calcium in de vorm van een tablet zinvol zijn. Deze calciumtabletten worden meestal gecombineerd met vitamine D. Voorbeelden hiervan zijn:

  • calciumcarbonaat: Cacit, Calci-Chew, Calcium Bruis
  • calciumcarbonaat/calciumlactoglutonaat: Calcium-Sandoz
  • calciumcarbonaat/colecalciferol: CaD, Calci-Chew D3, Ca D Sandoz, Kalcipos
  • calciumcarbonaat/colecalciferol/alendroninezuur: Alenca D3, Bonendro
  • calciumcarbonaat/etidroninezuur: Didrokit
  • calciumcarbonaat/risedroninezuur: Actokit
  • calciumtrifosfaat/colecalciferol: Calisvit

Teveel calcium (meer dan 2500 milligram per dag) is overigens ook weer niet goed. Een teveel zal niet snel ontstaan uit ‘normale voeding’, maar als u calciumtabletten slikt, is het wel belangrijk om niet teveel in te nemen.

Naast calciumrijke voeding is ook beweging belangrijk in de strijd tegen osteoporose. De D3-aanpak op deze site helpt u bij het ontwikkelen van een goede dagelijkse gewoonte, zodat u iedere dag opnieuw kunt kiezen tussen breekbaar zijn of fit blijven.

Downloaden

De D3-aanpak biedt u houvast voor de juiste voeding, beweging en eventuele medicatie tegen osteoporose. Alle informatie op deze site is verwerkt in een handig bewaarboekje. Download het boekje hier gratis.

Download osteoporose aanpak